fredag 24 december 2010

Jultid och julfrid

Här bränner de nya svenskarna den svenska fanan


Svenska Dagbladet Kultur den 4 december 2010-12-24. Kaj Schueler skriver om Vilhelm Moberg.

Fakta
Vilhelm Moberg
Den riktiga jultomten och andra julberättelser
Redaktör Carl Hyltén-Cavallius
Carlssons Bokförlag, 2010

”I HELGRUSCHEN Medan den moderna, sekulära julen närmar sig med all stress och alla förväntningar, kan det ¬vara värt att blicka tillbaka på julens betydelse för människor. Och finns det en bättre ciceron än författaren Vilhelm Moberg?

......

Det var längesen jag läste Vilhelm Moberg och i ärlighetens namn tillhör han gruppen 1900-talsförfattare som man läser i ungdomen och sällan återkommer till. Det är synd och efter att ha läst novellerna, inte alltid litterärt upphetsande, anar jag ändå en litteratur som är stadig och idag värdefull för dess skildring av ett Sverige som inte längre finns och aldrig kommer att återkomma. Moberg inbjöd mig som läsare att besöka miljöer som jag själv aldrig upplevt. Novellerna har en kärv och tidsbunden stil, de är realistiska i tonen och i total avsaknad av romantisering av det hårda lantlivet.
.......

Men de handlar om julen och det intressanta med Mobergs, och för den delen många andra, julnoveller är att de tycks till en del skrivna i opposition till en förenklat förskönad bild av julen. Det är jordnära berättelser dock med inslag av folktro som att den som snabbast kom hem efter julottan fick den bästa skörden till sommaren. Ur hans berättelser framträder ett hårt arbetande Fattigsverige som förvisso rustar för julen och den dags ledighet som människorna kunde unna sig, Ur hans berättelser framträder ett hårt arbetande Fattigsverige som förvisso rustar för julen och den dags ledighet som människorna kunde unna sig. Men alltsomoftast grusas förhoppningarna.

I kontrast till dessa berättelser står Vilhelm Mobergs skildring av den egna barndomens jular. Tiden har gått, det är jul igen när han skriver, det yttre är sig likt men det är något som saknas och författaren minns. Det är ett glädjefyllt julminne: ´Ingenting i det förflutna är så levande gestaltat som min barndoms jul. I den tid som är kan jag sitta en julaftonsskymning med huvudet lutat i händerna och se ut genom fönstret, sitta och se hur snöflingorna flyger omkring som en svärm vita fjärilar. Granen är klädd och julklappspaketen inslagna. Alla julens attribut finns i min närhet, ingenting fattas. Med det är icke jul i mitt inre. Icke som det var hos pojken en gång. Den är verkligen värd att genomlevas i minnet, min barndoms jul.

Äntligen skymmer det på, och man kan säga: Stunden är inne. Hela familjen ömsar kläder, inne i huset är allt pyntat och fint, att man aldrig ser dess make mer om året. Och människorna rör sig så dämpat och stilla och högtidligt, det är helg i deras sinnen, Ingen brådska, ingen oro, ingen nervositet. ´


Så var det på den svenska landsbygden för dryga 100 år sedan. Julen var ett avbrott, några dagar som inte liknade några av årets övriga dagar. Vilhelm Mobergs julnoveller levandegör en svunnen tid, de har historiskt och antropologiskt intresse, inte minst för att alla vi som slapp uppleva de svåra umbärandena i Fattigsverige.”

Det kan vara dags att i en tid då vårt land, vår kultur och våra traditioner hotas att tas ifrån oss att läsa SVENSK STRÄVAN AV Vilhelm Moberg från 1941.


Belägrade kristna irakier avbryter julfirandet i hela Irak

Med al-Qaida som hotar med flera angrepp mot Iraks belägrade kristna gemenskap, har kristna kristna ledare i tre oroliga delar av landet ställt in julfirandet i år.

Livet för kristna i Irak har blivit alltmer förrädiskt under de senaste månaderna, och många fruktar för sina liv och framtid efter ett brutalt och blodigt gisslandrama då 70 personer dödades förra månaden vid Bagdads Sayidet al Najat kyrkan.

Hotade, och i sorg efter senaste tidens attacker mot samhället, har irakiska kristna ledare beslutat att ställa in de flesta tjänster kvällsgudstjänster och avstå från andra festligheter till jul.


NÄR KOMMER VI TVINGAS ATT STÄLLA IN JULEN?

De dödsdömda irakierna
Att sända tillbaks kristna irakier till Irak är att likna vid dödsstraff.
I dag, den 15 december 2010, återupptar Sverige utvisningen av kristna irakier.
100 % av de som sänds tillbaks till Iran går endera döden till mötes eller flyr på nytt. Man kan säga att Sverige återinför dödsstraffet säger Jamal Mati, ordförande i Syrianska föreningen i Köping och även ordförande i St Maria Kyrka i Köping.

Inget att återvända till

I Irak hade de sina hem och sina ägodelar, som de för att rädda sina liv, tvingades lämna utan ersättning. När de kommer tillbaks bor tidigare grannar i husen vilket gör att de tvingas återvända till hemlöshet. Att hyra en bostad som kostar 500 dollar per månad är en omöjlighet. Tidigare respekterade yrkesmänniskor som lärare, jurister, läkare, egna företagare etc. kommer tillbaks till en tillvaro i arbetslöshet. De har ingen möjlighet att betala hyror och se till att familjen kan klara livsuppehället. De har inget val, de måste fly igen. De är en förlorad generation, som bara hoppas att deras barn och barnbarn skall få växa upp i trygghet i ett nytt hemland, Sverige.”

NÄR KOMMER SVENSKA KRISTNA TVINGAS FLY FRÅN SITT HEM OCH SINA ÄGODELAR?


HALSHUGGEN KRISTEN FLICKA I IRAK

1 kommentar:

  1. Det är precis som om Sverige på alla sätt SKA Muhammedaniseras, så därför skickar man tillbaka kristna till en säker död.

    Vi ser här att den omtalade solidariteten inte är någonting värd. Endast solidaritet med Islam räknas i den här diktaturen Sverige.

    God jul på dig Gerda och så får vi hoppas på ett så mycket bättre nästa år, då folket kommer att få upp ögonen i allt högre grad på vilka lands- och folkförrädare som styr det här landet.

    SvaraRadera