onsdag 29 december 2010

Skolan har ett stort ansvar att motarbeta svenskfientligheten

Detta är Richard Frank, relativt nytillträdd chefredaktör på Trelleborgs Allehanda som inte gillar öppenhet i debatten


Sänt till:
Per Klarberg, Söderslättspartiet, TA pol redaktionen,Trelleborgs Allehanda Nilla Olsson, Trelleborgs Allehanda Richard Frank chefredaktör, Jenny Larsson sdu.

INTERNETGRUPPERNA Fw:
----- Original Message -----
From: Per Klarberg
To: john.wilthorn@swipnet.se ; John Wilthorn
Sent: Wednesday, December 29, 2010 1:32 PM
Subject: Fwd: Debattartikel: Skolan har ett ansvar att även motarbeta svenskfientliga attityder

Hej John!

Trelleborgs Allehandas politiska redaktör Mattias Karlsson vägrar publicera denna debattartikel som Jenny Larsson skickade in till tidningen 16 december. Kan du sprida den via dina vanliga kanaler?
Tack på förhand.

Mvh
Per Klarberg

---------- Vidarebefordrat meddelande ----------
Från: Jenny Larsson
Datum: 16 december 2010 13:34
Ämne: Debattartikel: Skolan har ett ansvar att även motarbeta svenskfientliga attityder

Till: Per Klarberg

Debattartikel: Skolan har ett ansvar att även motarbeta svenskfientliga attityder

Hans Lindström teckning är belysande för hur TA med åsiktscensur dumförklarar sina läsare. Undra på att TA numera, med magert resultat, tigger efter annonsörer och prenumeranter
...fast det kan TA förstås inte leva på i längden.

Genom ett extremt politiskt korrekt debattklimat har alla som på något sätt kritiserat den i decennier förda massinvandringspolitiken brännmärkts av självutnämnda proffstyckare som rasister eller främlingsfientliga. Att på ett sunt och ansvarsfullt sätt i skolans värdegrundsarbete motverka den fientlighet som faktiskt kan finnas gentemot invandrare är givetvis väldigt bra och ett viktigt arbete men som inte får sammankopplas med elevers kritik av en förd politik.

Något som helt glömts bort av skolan är dock den utbredande fientlighet som riktas mot svenskar p.g.a. sin etniska bakgrund. Detta gör naturligtvis att många svenska ungdomar upplever det som en stor orättvisa när den fientlighet som riktas mot dem inte tas på lika stort allvar som den som riktas mot invandrare.

Svenskfientligheten kan ta sig uttryck på fler sett än glåpord som svennejävel eller svennehora, något som sociologen Petra Åkesson i en studie vid Lunds universitet visade.

Petra Åkesson intervjuade unga invandrare i Malmö som rånat svenskar. Åkesson menar att hon som utlandsadopterad med ett icke-svenskt utseende lättare kunnat få ärliga svar från de kriminella invandrarna eftersom de i viss mån har räknat henne till sin grupp.

Slutsatsen i Åkessons studie är att den huvudsakliga drivkraften bakom rånen inte är materiell vinning utan att de snarare är en del i ett pågående "krig mot svenskarna" och det svenska samhället. Titeln på studien är också ”Kriget mot svenskarna”. De kriminella invandrarna uppger för Åkesson att de helst väljer svenska rånoffer och de beskriver svenskarna som "rädda, mesiga och dumma".

En rapport från Brottsförebyggande rådet 2001 beträffande ungdomsrånen i Stockholm och Malmö ger stöd för Åkessons tes, då BRÅ konstaterade att 69 procent av de misstänkta gärningsmännen var utlandsfödda, 21 procent var födda i Sverige med minst en utlandsfödd förälder och 10 procent födda i Sverige av svenska föräldrar. Bland offren var förhållandena omvända då 71 procent av offren var födda i Sverige av svenska föräldrar, 22 procent födda i Sverige med minst en utländsk förälder och endast 5 procent var födda i utlandet.

Jag skulle kunna ta betydligt fler exempel på hur svenska ungdomar systematiskt utsätts för diskriminerande behandling av personer med utländsk bakgrund, men jag tror att jag nått fram med min poäng.

Poängen är att skolan måste ta sitt ansvar med att erkänna och integrera motverkandet av svenskfientliga attityder i sitt värdegrundsarbete. Detta är en likabehandlingsfråga och det är dags att skolan nu tar sitt ansvar!

Jenny Larsson
Ordförande
Sverigedemokratisk Ungdom Trelleborg

5 kommentarer:

  1. Ja visst fan skriker pappersblaskorna efter prenumeranter och en är Trelleborgs Allehanda.
    Jag fick idag ett brev från just TA som var undertecknat av Rikard Frank. Det stod Välkommen
    tillbaka till TA-du kan bli miljonär på köpet.
    Vi saknar dig bland våra prenumeranter. Därför får du ett extra förmånligt erbjudande TA i 6 veckor för bara 29 kronor plus en Trisslott utan extra kostnad.Ord pris prenumeration+trisslott 420 kronor. Du betalar 29 kronor du sparar 391 kronor. Tidningarna säljer sig idag likt HOROR som har passerat bäst före sen åratal tillbaka. Jag avslutade min prenumeration pga den Politiske Redaktören Mattias Karlsson som likt en Diktator (han har lite Saddam drag) styr helt vad som skall publiceras. Jag förstår att ovanstående artikel inte gick igenom hans PKcensur det gjorde inte mina heller om ordet INVANDRARE i negativ mening var med då blev förmodligen hela hans Värld HELRÖD för det är ju i den skolan de är fostrade som Palme var pappa till. Min Själ och mitt Samvete går INTE att köpas för PENGAR så mycket pengar finns INTE i denna Värld. När jag ser mig själv i spegeln är jag nöjd med vad jag ser men det borde INTE den av 7klövern(nn)köpta Mediaeliten vara. Jag anser att de är YNKRYGGAR av stora mått. PURSVENSKEN.

    SvaraRadera
  2. Hans, jag vet inte om du dricker kaffe men utifall du skulle göra det, vet inte vilket märke du föredrar men som skåning är väl chansen rätt stor att det råkar vara Zoégas. I förra veckan blev jag varse att dom är halal numera. Jag är helt knäckt nu. Har druckit Zoégas i över 40 år och nu måste jag ge upp det och gå över till något annat märke.

    SvaraRadera
  3. Jag intar två drycker i stor mängd grön Zoega och minimjölk från Skånemejerier. Vad innebär det att de är halal klassade halal står ju för renhet så det har kanske blivit en föväxling det
    skall kanske klassat som PURSVENSKT. PURSVENSKEN.

    SvaraRadera
  4. Zoégas ägs numera av Nestlé och dom vet jag är halal. Hoppas verkligen inte Skånemejerier också ägs av dem.

    SvaraRadera
  5. Ägs dem numera av Nestlé finns det andra orsaker att bojkotta dem, protestaktionen har varit igång i 30 år:

    http://ion.org/

    SvaraRadera