tisdag 28 augusti 2012

Pakistansk kristen mamma vädjar till den kristna världen




 Kära vänner, 

Min 11-åriga dotter är fängslad, anklagad för hädelse, något som innebär dödsdom i Pakistan. Hon har kämpat hela sitt liv med Downs syndrom - och bör inte straffas. Jag ber er att hjälpa till att rädda min dotter. Skriv under denna framställning till president Zardari att benåda henne och se över Pakistans lagar om hädelse.


Min dotter som bara är 11 år gammal blev förra veckan hotad av en uppretad människomassa som hotade att bränna henne levande! Hon är drabbad av Downs Syndrom, en utvecklingsstörning och kan ofta inte kontrollera sina handlingar eller vad hon gör. Men ändå har den lokala polisen anklagat henne för att ha vanhelgat Koranen och nu är vi mycket oroliga för hennes liv.

Just för tillfället sitter hon i ett säkerhetsfängelse och denna vecka kommer hon att ställs inför Pakistans speciella domstol för vanhelgande av Koranen, en domstol som ofta dömer ut dödsstraff. Men idag har en grupp av Pakistanska muslimska ledare uttryckt oro för hennes fall. Därför har jag fått ett nytt hopp om att kunna be Pakistans president Asif Ali Zardari att ge min dotter nåd och att omvärdera denna lag som förbjuder hädelse av Koranen, om inte för andra, så för att rädda utvecklingsstörda och obotligt sjuka likt henne, som orättvist blivit anklagade och åtalade för detta brott mot Koranen.  

En global protest har redan riktat sig till presidenten för att undersöka min dotters fall och jag känner på mig att dessa protester kommer att tvinga honom att ta de rätta besluten.  

Vi ber er att underteckna mitt upprop så andra föräldrar som jag inte skall behöva gå under jord av fruktan för sin familjs säkerhet. En lokal organization (Avaaz.org) har planer att leverera alla våra protester till presidentens kansli nästa vecka:

Min unga dotter hade hittats med sidor av Koranen i sin väska, vilket orsakade en ilsken och våldsam grupp människor att kräva att polisen arresterade henne – visa till och med hotade med att döda henne på platsen och sedan bränna ner alla bostäder som tillhör de kristna i samhället. Jag kan bara be om att när det medicinska utlåtandet släpps denna vecka så kommer hon att släppas ur fängelset, eftersom hon har kämpat med inlärningssvårigheter i hela sitt liv. 

Lagen mot hädelse av Koranen i Pakistan är kontroversiell och förra året blev den pakistanska ministern för minoritetsfall mördad efter att ha krävt att dödsstraffet skulle tas bort, om någon skulle ha anklagats för hädelse. Ämnet är så känsligt, att många av våra kristna grannar, från Islamabads slumområden har tvingats fly från sina hem.


Vi är en kristen familj och vi respekterar religionsfriheten och andras övertygelse och tro. Vi helt enkelt tänker på tryggheten för vår dotter och vårt samhälle och hoppas att detta aldrig hade hänt. Vi är också mycket tacksamma att Ulema Council, en paraplyorganisation med muslimska imamer och präster här i Pakistan, idag har uttalat sig: "Vi vill inte se att orättvisor drabbar någon. Vi kommer att arbeta för ett slut på denna atmosfär av rädsla och att detta skall upphöra." 

Med er hjälp kan denna händelse vara början på en större förståelse mellan de olika religiösa samhällena i Pakistan. Jag ber er att underteckna detta upprop och dela det med era vänner.

Med hopp och beslutsamhet,

Misrek Masih tillsammans med The Avaaz team

PS: Detta upprop startade på Avaaz’s new Community Petitions site, vilket tillåter att vem som helst, var som helst kan starta en protest i en fråga som är viktiga för dem. 

För att starta, klicka här:


MER INFORMATION

Pakistanska muslimska ledare stödjer kristnafickor anklagade för hädesle (Guardian)

Pakistanska kristna fruktar hämnd, flyr sina hem efter att flicka anklagats för hädelse (Washington Post)

Pakistan begärrapport om ´ fallet med en handikappad flickas påstådda hädelse ´ (BBC)

Pakistans president tar sig an 'Downs’ Syndrom' i ett hädelsefall (Christian Science Monitor)

Pakistan: Downs’ Syndrom, hädelsefall brådskar (France 24)

Pakistan hädelsefall: Ett människorättsperspektiv (BBC)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar