tisdag 28 augusti 2012

Svenska journalisters förakt mot svenska folket


From: Ulf Bergström , July 10 2012
To: Gunilla Brodrej, Expressen
Ärende: Håller avstånd

Gunilla Brodrej skrev i juli en artikel om sin man som reste ut i Sverige för att kartlägga svenskheten. Som ni säkert förstår så var det ingen snäll artikel. Artikeln handlar om att vi svenskar inte blandar oss med andra m.m. Rubriken var ”Håller avstånd”.  Läs hela Expressens artikel. Den är elak förstås, vad annat är att vänta. Det gäller att inte missa att tala om hur vedervärdiga svenskarna är. Med en sådan inställning tycker jag att hennes man och hon borde flytta ifrån vårt land. Ulf Bergström har ännu inte fått något svar.


Med anledning av den artikeln skrev Ulf Bergström till damen på Expressen följande men har ännu inte erhållit något svar:

Bonjour,
Jag bor sedan 15 år i Norra Katalonien i en liten bergsby på den franska sidan av Pyrenéerna där jag odlar oliver. Det är samma sak här, d.v.s. jag har många katalanska bekanta men inga som jag kan betrakta som vänner och jag har aldrig blivit hembjuden. Mina vänner är fransoser och engelsmän som liksom jag har flyttat ned hit och som liksom jag inte heller umgås med katalanerna. Här är alltså en barriär liksom i alla länder mellan människor från olika kulturer och den skall man inte försöka rucka på för då blir det bara pinsamt. Efter ungefär tredje generationen växer det ihop naturligt, under förutsättning att den inflyttade integrerar sig och anammar värdlandets kultur.

Migration är en naturlig biologisk företeelse för människor, djur och växter. Vi, Cro-Magnon har migrerat från Nordvästafrika för ca 35.000 år sedan, varifrån vi spred oss österut och norrut (de smartaste höll sig nog på de lata latituderna medan de djärvaste lockades mot de nordliga breddgraderna).

Här i Frankrike t.ex är det en blandning av många folkslag men de binds samman av den franska nationalkänslan, språket, kulturen och historien. Jag som europé märker också detta och därför har jag sökt franskt medborgarskap, vilket är en lång och omständlig process som började i november 2011 och som jag hoppas skall kunna vara avslutade ett år senare.

Först måste jag visa att jag har bott här i tio år och att jag inte belastar den franska statskassan (undantag givetvis för bona fide flyktingar). Därefter måste jag kunna styrka min härkomst; "acte de naissance" för mig och mina föräldrar, genomgå en språktest och ett medborgarprov. Språktesten (kostnad 100 euro) är bokad i september och därefter följer medborgarprovet som är det som jag oroar mig mest för; nationalsången kan jag och en hel del fransk historia också, inkl. de stora författarna etc. Viktigt är ju revolutionen och dess ideal, den tände ju ljuset i Europa, men hela statsförvaltningen är komplicerad etc., så nu pluggar jag som inför en studentexamen. Det är likadant i England (om inte värre). I the Guardian kunde jag häromdagen testa mig i det engelska medborgarprovet, jag fick åtta rätt av femton. Gränsen för godkänt var tio så jag körde (till min stora förtrytelse eftersom jag näst efter francofil betraktar mig som anglofil).

Herman Lindqvist skrev nyligen en mycket bra artikel; "Fosterlandsförnekarna" som i första hand riktades mot den stora stockholmspressens (och dess filialer ute i landet) kultursidor. Oikofobi (självförnekelse) är tydligen av någon grumlig anledning ett svenskt fenomen och jag frågar mig; varför skäms man över sitt land? Vad är det för underliggande faktorer som leder till denna självutplåningssträvan? Kultursidorna har tydligen haft en stor påverkan på det politiska livet därför att där stöter man på märkliga uttalanden från partiledare som t.ex "svensk kultur, vad är det?"", "svensk kultur är rena barbariet" och "tack för att ni kommer hit med era rika kulturer, för vad har vi? Dans runt midsommarstången och annat töntigt". Varför är man i övriga nordiska länder och i Europa i övrigt stolta över sin historia och sitt kulturarv men inte i Sverige?
m.v.h.
Ulf Bergstrom
Molitg les Bains
Frankrike
p.s. skulle möjligtvis ovan lilla opus falla inom ramen för godkänt som kommentar till Din artikel?


Läs en annan artikel som också handlar om föraktet mot svenska folket från regeringens sida för vi kan inte längre försvara oss mot främmande makter. Bo Pellnäs skriver om lögnen om försvaret.

Herman Lindqvist läser ur sin bok Blå tummen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar