söndag 23 december 2012

Mysigt på förskolan varje dag för de små barnen



God Jul och Gott Nytt 2013
 Någonstans i Sverige
 
Bengt Westerberg yttrade sig en gång då han var socialminister att det var inte så viktigt hur många barn det var i dagisgrupperna. Det som var viktigt att de som hade hand om barnen var pedagogiskt utbildade!

Nedan två insändare om hur mysigt det är för de små barnen på dagis eller förskolan som det heter.

En vecka på förskolan 

2 nov 06:39
Måndag:
En treåring står ensam och gråter på förskolans gård, ingen är i närheten. Den enda pedagogen ute var tvungen att gå på toaletten.


Tisdag:
En femåring blir knuffad av ett annat barn, ramlar, slår i bakhuvudet och får en bula. Ingen talar om det när man hämtar barnet - kanske ingen sett det?

Onsdag:
En vikarie jobbar ensam när en tvååring ska lämnas. Barnet har aldrig sett vikarien förut, gråter och skriker efter sin pappa. Privat skulle man aldrig lämna sitt barn till en vilt främmande barnvakt utan introduktion.

Torsdag:
 En ettåring har fått tag på en ask med färgglada pärlor som barnet intresserat börjar stoppa i munnen. Pedagogen hann inte hejda det för hon var tvungen att byta blöja på ett annat barn.


Fredag:
En fyraåring är så avtrubbad av den höga ljudvolymen bland 24 andra barn på förskolan att hon inte längre kan prata i vanlig samtalston utan nästan skriker när hon ska säga något hemma. Det kanske går över tills på måndag ?

Personalen jobbar så de blir blå och vissa av dem har hjärtan av guld, ingen skugga över dem, men de har inte en rimlig chans att räcka till. 

 När ska förskolebarnen prioriteras i Linköping? ÖC

”Ifrågasättande förälder”

Pedagogers köksarbete går ut över barnen
29 nov 06:26
Hur tänker Linköpings kommun, när en pedagog under den barntätaste och intensivaste tiden på hela dagen i förskolan (10–14), måste vara i köket för att ta emot mat, göra egenkontroll, lägga upp, diska porslin från lunch och mellis och matkantiner.

Inte tänker de på barnens bästa!

Dessutom ska raster tas ut.

På papperet är vi pedagoger som ska räcka till, enligt kommunens sätt att räkna personaltäthet, men i verkligheten stämmer inte det.

Det kan inte vara meningen att kökstid ska tas från barnens tid.ÖC

 Ideér blir verklighet?”



NYA SVERIGE. En sexårig flicka uppges ha utsatts för ett sexuellt övergrepp – av sju jämnåriga kamrater.

De sju eleverna ska ha tvingat flickan att klä av sig, hållit fast henne och hotat henne med våld. Därefter utsatte de henne för sexuell förnedring på olika sätt, rapporterar allehanda.se.
Övergreppet skedde på en förskola i Härnösands kommun i tisdags. När flickan efteråt uppsökte vård konstaterades att hon hade sår, blåmärken och en sprucken läpp. Läs mer

 Här nedan följer en kommentar från Snaphanen med rubriken Spöket i Skåne. Spöket är en av våra representanter för de som vill förstöra Sverige, nämligen Sven-Otto Littorin.

 
”Stackars man!

-Stackars man, sa läkaren till den ovanligt foglige patienten, kan ni ge mig någon anledning till er sinnessjukdom?

-Jodå, svarade patienten. Jag gjorde bekantskap med en änka som hade en vuxen dotter. Jag gifte mig med modern och någon tid därefter gifte min far sig med min styvdotter. Därmed blev min hustru och jag själv svärföräldrar till min far. Min dotter blev samtidigt min mor.

-En tid därefter fick min styvmoder, alltså min hustrus dotter, en son, och den pojken var naturligtvis min bror eftersom han var min pappas son. Men han var också son till min hustrus dotter och alltså hennes dotterson, varför jag blev morfar till min bror.

-Så fick min hustru en pojke och denne blev min fars svåger. Min sons styvsyster är också hans farmor, ty han är hennes styvsons barn. Min far är mitt barns svåger enär hans syster är min fars hustru.

-Jag är sålunda bror till min egen son och han är mormors barn. Jag är min mors svåger och min hustru är min farmors mor – ja, t o m min farmors mormor. Mitt barn är min farmors nevö och jag är farfar till mig själv. Jag är bror med min far och samtidigt både far och son till honom. Min hustru är min mormor, mor, svägerska och svärdotter. Jag är far och son till mig själv.

-Tack, tack, sa läkaren, nu förstår jag.

Ovanstående är hämtat från “Den lille hjälparen, 160 sidor vänsterknäck av Lasse O´Månsson.” 1966.

Och det är väl så här vi så småningom kommer att känna oss när vi besöker doktor Westerbergs gentila mottagning.” Läs hela inlägget ”Spöket i Skåne


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar