lördag 2 februari 2013

Bojkott av Aftonbladet och Expressen



Starten på mediakrigen 6 januari 2013
”Tänk er själva in i reklaminköparens situation: Han kanske tvekar mellan att lägga budgeten på nätannonsering på Aftonbladet eller direktreklam i brevlådorna. Eller står i valet och kvalet mellan lokalpress och riksmedia. Säg att han till slut ändå väljer Aftonbladet, varpå hans inkorg fylls med hundratals eller tusentals mejl från potentiella konsumenter som meddelar honom att de nu är MINDRE benägna att köpa hans produkt eftersom de nu förknippar den med politisk vinkling och undermålig journalistik. Tror ni han kanske omprövar sitt beslut? Att det blir lite jobbigt med alla klagomål och skönare att bara slippa kontroversen genom att välja ett annat, lika bra alternativ?

Det är precis så här etablissemanget jävlas med alternativmedia och alternativpartier som utmanar status quo. De sätter stopp för karriärer, skrämmer annonsörer, bojkottar och lobbar bakom kulisserna. Detta lyckas de ofta väl med utan stor numerär, ett par mejl från ”bekymrade” personer kan vara tillräckligt för att få en konflikträdd beslutsfattare att välja det minsta motståndets lag. Den reklamansvarige på Smålandsvillan, Inkclub.com eller Heppo.se vill inte heller blandas in i samhällsdebatten, vill inte förknippas med politiska ställningstaganden. Små aktörer blir nog rätt chockade av några hundra klagomejl när de loggar in på morgonen. Även stora företag kan nog ta intryck om tusentals potentiella konsumenter hör av sig.

Tror ni möjligen att detta kunde förändra inställningen hos ekonomiskt pressade svenska tidningar? Om de visste att varje fientlig ledare eller krönika, varje vinkling, mörkning och drev faktiskt kan kosta dem pengar – skulle de kanske, kanske, kanske dra sig lite för att eventuellt sätta igång en störtflod av mejl till bekymrade annonsörer? Om priset på en reklamspot tyngdes lika mycket som skribentens twitterrykte lyfter av ryggdunkningar i klicken, vad händer då?

Tror ni inte journalister och redaktörer skulle bli mer skärrade om deras inkorgar var helt tomma på meningslösa hatmejl om de visste att klagomålen istället hamnar hos dem som finansierar verksamheten?”
Hela ledarinlägget med kommentarer finns här

“Expressen låter sig inte påverkas av hot
Expressens avslöjanden kring Sverigedemokraterna har väckt upprördhet.
Påstådda sympatisörer till SD har startat en kampanj på internet och skickar mejl till Expressens annonsörer med uppmaningar om bojkott.

– Expressen låter sig förstås inte påverkas av hot, säger chefredaktör Thomas Mattsson. Läs mer
 Fria Tider: Att smaka på sin egen medicin
Tyvärr glömde Thomas Mattsson att berätta varifrån vi hämtade inspirationen till vår ledare om annonsbojkott – nämligen från Expressen själva och från deras vänsterextrema samarbetspartner Expo. I flera år har Expressens ledarredaktion satt press på Fria Tiders annonsörer och efter påtryckningar från Expo har flera seriösa aktörer fått vika sig. Bland annat har Google – vars AdSense-program syns på nästan alla kontroversiella sajter i utlandet och som har ett de-facto monopol på annonsering i Sverige – blockerat Fria Tider efter att Expo kontaktat enskilda annonsörer och frågat varför de annonserar på en ”hets- och hatsajt”. Ett beteende som uppskattningsvis har kostat Fria Tider runt en halv miljon kronor i uteblivna intäkter genom åren.
(…)
Men nu tar alltså Thomas Mattsson på sig den stora demokratiska kostymen och meddelar att Expressen ”inte viker sig för hot” samtidigt som han undanhåller sina läsare bakgrunden till ”hoten”. Självklart erbjöds vi heller inget tillfälle att kommentera Expressens artikel idag, eftersom tidningen sin vana trogen istället ringde Sverigedemokraterna för att utkräva ansvar för vad som står i Fria Tider. (Vi har, som vanligt, inget med Sverigedemokraterna eller något annat parti att göra). Läs mer

Aftonbladet kokar ihop artikel i DDR-anda för att dölja Katarina Mazettis svenskfientlighet – Bojkotta Aftonbladet – januari 23. 2013  Läs här och här

Diverse urklipp
 [...] inte med ett enda ord att den krönikan kritiserades av tusentals människor som genast inledde köpbojkotter mot ICA, sade upp prenumerationen på ICA-Kuriren, klippte sina ICA-kort och tog ut sina pengar [...]

Aftonbladet rasar kraftigt – allt fler bojkottar tidningen

Dr. Thomas Jackson, november 21, 2012
Bra websajt. Skall se på den och promota den. Fantastiskt initiativ, ge inte upp, saker tar tid. De odemokratiska publikationerna som Aftonbladet och Expressen skall beskrivas korrekt : DE = FIENDER TILL DEMOKRATIN.
mvh
Dr. Thomas Jackson
PS. Se min websajt - jag granskar Aftonhorans bluffred. Jan Helin


”Jan Helin i heta stolen hos Karin Hübinette 

Härförleden – den 4 december – hamnade så Jan Helin i heta stolen i SVT:s samhälls­program ”Hübinette”.
Det TV-tittarna mötte var en under den självsäkra ytan lätt skakig Helin, något som hans nervösa snabbpratande röjde. Ett tag såg det också ut som det höll på att bränna till. Detta när Karin Hübinette på bildskärm exponerade en löpsedel med texten: 
 Sanningen om Jan Helins Hemliga Affärer 
”Shit. Vad har tantan nu lyckats leta fram?”, stod det att läsa i Helins för­skrämda ansikte: ”Kan hon ha nosat reda på ’bonusresorna’? Eller kucklet med Pontus?” (VD på Aftonbladet som höll på att mörda en polis)
Nu blev det inga avslöjanden om Jan Helins hemliga affärer. Det visade sig bara vara ett löst skott lite på skoj.” Läs mer i Nya Fäderneslandet DSM nr 6 2012 

1 kommentar:

  1. Hur svårt kan det vara att sluta att köpa ALLA blaskor lokala som riks som tillhör gammelmedia. Jag personligen har inte köpt någon papperstidning av något slag sen tidigt 2010. Jag finner ALLT som jag behöver veta här på nätet. Bojkotta ALLT och ALLA som tillhör det PK Sverige.

    SvaraRadera