måndag 16 december 2013

Svenska journalister är propagandister

Från Snaphanen:

Varför jag tackar nej till svenska journalister "

Søren Espersen och Kjaersgaard  talar inte med svenska journalister, och detta baserar sig på år av dåliga erfarenheter. Dagens Nyheter "intervjuade" f.eks.Pia Kjærsgaard 29 Juni, 2002. (Nu borta från DN: s hemsida). …..Mindre än 15% av orden i "intervjun" var Pia Kjærsgaards egna ord, resten var tidningens egen oföränderliga åsikt. Det var naturligtvis rent, journalistiskt bedrägeri, DN kallar det förskönande "agendajournalistik", jag kallar det politisk verksamhet under täckmantel av professionalism. Kjærsgaard sade i övrigt följande vid detta tillfälle:

”Svenska journalister är absolut i särklass när det gäller fördömelsen av Dansk folkeparti. Även när de intervjuar mig kan de knappt dölja sin personliga förargelse över att i tjänsten tvingas stå ansikte mot ansikte med en så förfärlig människa. Löjligt – men så svenskt, så svenskt.” – Ofta kommer de resande hit bara för att bekräfta den bild som de har på förhand.”


”Jag har aldrig haft nöjet, men jag skulle inte för en sekund överväga att tacka ja. Simen Sætre missbrukade Fjordmans förtroende. Han bröt löftet och felciterade Jensen till oigenkännlighet, nu kan det dröja många år innan en ny reporter får chansen, om någonsin. Jag skulle rekommendera ett minimiskydd: ta alltid upp samtalet en diktafon eller smartphone. Du kan behöva den. De få journalister som jag har talat med har dock varit korrekta och hållit sitt ord, men de var inte heller svenska.


”Jag har såsom presschef och parlamentariker gett många intervjuer till utländska journalister. Jag har alltid tagit mig tid att göra det, eftersom jag har funnit det viktigt att berätta för världen om Danmark - sett med våra ögon "


Så, med andra ord: Det är många koppar kaffe jag druckit i sällskap med utländska journalister - tyska, franska, brittiska, norska, iranska, spanska, turkiska, arabiska, japanska, kinesiska, amerikanska ... och jag vet inte vad mer ....

Och tidigare alltså även svenska. Tills jag inte kunde stå ut med det längre. Det var då jag förstod att de är inte journalister utan propagandister - "för en god sak ...". Ibland, ja, måste man generalisera - och i det här fallet är det för mig uppenbart att den svenska journalisten i invandringsdebatten har anslutit sig som medlem och delägare i "System Sweden". Detta system har i åratal bestämt – att alla och envar, som  av någon anledning vänder sig mot invandringen är ond och måste därför bekämpas. Svensk press har i  detta gått ihop med Sveriges kulturinstitutioner, med fackföreningarna, med arbetsgivare, med Svenska kyrkan och med samtliga politiska partier. Utom, förstås, med Sverigedemokraterna som per. definition är onda.”Snaphanen i övers.

Från Östra Ölands Fria Horisont i november 2007 på kommentarsidan av H Tunström

”Svenska journalister är ett samhällsproblem
Den danske bloggaren Snaphanen, som kritiskt granskar den svenska mångkulturpolitiken, ser svenska journalister som ett samhällsproblem. Jag håller med honom. Med det perspektiv jag har, genom läsning av både inhemska och utländska bloggar och daglig konsumtion av många svenska och utländsk media, framstår journalistkollektivet i Sverige som särskilt uselt. Favoriseringen, likriktningen, förutsägbarheten och propagandan har dimensioner som jag föreställer mig fanns i forna Östtyskland. Det är speciellt märkbart vid hanteringen av vissa ämnen som invandringspolitiken, Israel, president Bush, kriget mot terrorismen, brottsligheten, Danmark och feminismen för att nämna några. Feministerna behandlas fortfarande med silkesvantar trots att de i den politiska korrekthetens namn i ett decennium prisgav tiotusentals unga invandrarflickor åt hederskulturen.
Den svenske 'journalisten' är den födde anpasslingen, feg och fisförnäm, och vet inte vad fair play är. Behandlas något som inte är politiskt korrekt (PK), finns inga hämningar. 'Reporter' Lars Hermansson får exemplifiera. Den 20 september gjorde han ett program i P1:s Kulturradion Reporter om just politisk korrekthet, där Sverige och Danmark jämfördes. Förment objektivt men upplagt så att han skulle få möjlighet att runda av med att kalla Dansk Folkepartis ledare, Pia Kjaersgaard, för 'dansk svinehund'. Lättköpt, precis vad flocken och PK-hannen Guillou förväntar sig. Men det är inte journalistik.!” Kurt Lundgrens blogg

Svenska Dagbladet fördömer på ledarplats Expressens uthängning
Åsiktsregistrering i Amerika hade gett fängelse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar