tisdag 18 februari 2014

Genusvansinnet - Vetenskap eller galenskap



Ikväll, tisdagen den 18 februari kl 19:00 håller den framstående genuskritikern och matematikern Tanja Bergkvist föredrag i Stockholm om det absurda genusvansinne som genomsyrar svensk debatt om jämställdhet, barnuppfostran och barnomsorg.

Föredraget anordnas av tankesmedjan Fri Folkbildning och platsen är Alviks medborgarhus, sal Mossen. För den som inte kan närvara kommer föredraget att filmas och i efterhand kunna ses på nätet.Avpixlat

Så här skriver Tanja Bergkvist på sin blogg.
”Jag ser att Sjunnesson presenterat mig som Fil Dr i matematik, och det stämmer ju, det var bara tio års kamp med grundutbildning och forskarutbildning, men liksom genusvetarna ofta har flera titlar - tex fittaktivist/antroplog/genuscoach/queerpedagog/könscoach/utvecklingskonsult/förändringsagent/processledare och fil dr i Galenskap är en vanlig titelkombination - så har jag också det.
Om jag får vara lite ödmjuk, så är min fullständiga titel som följer: fil dr i matematik, forskare, whistleblower, fanbärare för folkvett, ägare av hyckeleri.info (där vi ska lyfta fram hyckleriet inför valet), pedagog, matte-pilot, förändringsstrateg i den goda sidans regi, genuskritiker, amatörastronom, allvetare, evolutionsforskare (har ni också noterat att den tycks gå baklänges?), historiker (jag har ju följt samhälldsdebatten i fem år nu), biolog (jag har lagt in flera svenska samhällsdebattörer i ArtDatabanken Sveriges Rödlista - en lista över hur det går för Sveriges djur, växter, svampar och opinionsbildare, där man kan välja kategori efter om organismen är livskraftig, nära hotad, sårbar, starkt hotad, akut hotad och nationellt utdöd), PR-konsult, bloggstrateg, kommunikatör, provokatör, reaktionär talang (fick den titeln av en kollega efter mina artiklar i SVD), kattägare, katalysator för samhällsförändring, radiopratare, framtida statsminister, universalexpert, astronaut (tror ni inte jag hårdtränar inför en eventuell flytt till en annan planet om genusvansinnet inte försvinner?) och så givetvis bloggare och föredragshållare. :-) Rätt ska vara rätt. Eftersom jag inte hinner lägga upp något idag får ni hålla tillgodo med trumpet-musikvideon. Tanja
Vetenskap eller galenskap?
Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap, ”Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet. Genusvansinnet har nått nya höjder, skriver Tanja Bergkvist. SvD







3 kommentarer:

  1. Tanja hade säkert blivit en jättebra statsminister, men hellre hade jag sett henne som president, med makt att bestämma den allmänna inriktningen för politiken och att kunna hindra urartning.

    Om hon hade varit president idag så skulle hon kunna haft makt att hindra migrationsverket att bestämma att alla syrier skulle fått PUT, med hänvisning till det allmännas bästa.

    Ett sådant statsskick hade varit betydligt bättre än det vi har nu, med en värdelös kung som inte har någonting alls att säga till om, och som heller inte förstår sig på politik.

    SvaraRadera
  2. Det var Palme som tog den sista makten från Kungen genom Torekovsöverenskommelsen. Det var också stora skaror Svenskar (inkl mig själv får tillskrivas ungdomsynder) som röstade på Palme när han blev partiledare för sossarna. Med den skara värdelösa politiker som har passerat revy under årtionden är det med facit i hand betydligt bättre att vi har Kalle Gustav i detta land kunnig politiskt eller ej.

    SvaraRadera
  3. Med skam tänker jag på att jag röstade likadant som du Anonym.

    Det var innan jag blev politiskt medveten och för att mina föräldrar röstade på honom.
    Heima

    SvaraRadera