onsdag 21 maj 2014

Flykt eller resa!


Till:


Från: Sandor Herold
Malmö 21 maj 2014

Till Saga Hussein Omar
I din tvåsidiga artikel i dagens Sydsvenska som handlar om den somaliska supermamman som "flydde" hit till Sverige med sina nio barn så ifrågasätter jag om det inte mera var en resa än en "flykt".

Hur flyr man med nio barn? Mina egna föräldrar gick till fots över gränsen till Österrike från Ungern 1956 med två resväskor och med mig i famnen  då revolutionen ägde rum. Jag var 4 år då.Till Sverige reste man med buss som bekostades av svenska staten. Mina föräldrar flydde således inte till Sverige, man flydde till Österrike.Jag har aldrig påstått att vi flydde från Ungern till Sverige och skulle aldrig ha fräckheten att beskriva resan från Wien till Sverige som en flykt.

Likväl så reste säkerligen supermamman från Somalia också från Addis Abeba med flyg tillsammans med sina nio barn och det flyget bekostades säkerligen av svenska staten. Särskilt när fadern redan befann sig i Sverige sedan tidigare. Familjen kom hit som anhörighetsinvandrare och inte som flyktingar.

Jag ifrågasätter faktiskt även att man flydde till Etiopien från Somalia. Har hon vandrat med nio barn genom öknen eller hur gick "flykten" dit till?

Det är en himmelsvid skillnad att fly från något eller att resa från något. Det kan hända att några naiva blåögda svenskar går på din story om den flyende niobarnsmamman men har man själv upplevt en flykt från ett land över gränsen till närmaste land där man kan få en tillfällig fristad och sedan därifrån vidare på ett sätt som är allt annat än en flykt då går man inte på din story.

Redogör för hur familjens "flykt" gick till i en artikel inom en snar framtid och redovisa även kostnaderna samt  vem som bekostade "flykten".
Lite trovärdighet får man väl ändå begära i en artikel i tidningen även om det är frågan om Sydsvenskan? Sandor Herold,Malmö

5 kommentarer:

  1. Min förhoppning är att alla 11 ska få fly på riktigt.
    J_B

    SvaraRadera
  2. Detta var nytt för mig att Svenska Staten dvs vi svenska skattebetalare betalar resan för sk flyktingar från deras hemländer till Sverige.
    Mycket får man läsa om hur generösa vi svenskar är dvs våra myndigheter är och man är inte förundrad över att vi har världens högsta skatter.
    Mig veterligt har vi inte blivit tillfrågade om vi VILL betala sk flyktingars resa till Sverige.
    Sandor är en mycket bra flykting enllgt min mening -som vi ska vara tacksamma för men många av "flyktingarna" har vi fått veta är inga flyktingar utan vill bara hit för att profitera på vårt välstånd som vi svenskar med stor möda skapat i VÅRT land..
    Betalar vi också resan för alla zigenare från Rumänien som nu väller in undrar jag?'
    Heima

    SvaraRadera
  3. Hur försörjer sig en afrofamilj med nio barn? Vem betalar hyran för en "passande" lägenhet? Villa? Något säger mig att jag är med på ett hörn med mina skattepengar!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skattebetalarna förstås! Om du jobbar och betalar skatt går en del av denna skatt till "flyktingar" från Afrika som vill bli försörjda av oss. Även vi pensionärer som betalt skatt i hela vårt liv beskattas nu med ännu högre skatter än under vårt arbetsliv. för att försörja vad jag kallar dessa parasiter.
      Rösta rätt i VALET!

      Radera
  4. "Journalisterna" "glömmer" alltid att forska i hur, när ,varför så fort det gäller "utsatta" krakar. Utsatta människor tar sig aldrig jorden runt utan medel, men ett hönsarsel till "journalist" kan omöjligt begripa sammanhanget...Blodsven

    SvaraRadera