fredag 29 augusti 2014

Sverige demokratur och åsiktsdiktatur



SAGT OM ÅSIKTSFRIHET OCH DEBATTKLIMAT

Vilhelm Moberg, författare -  ”Sverige – en demokratur?”


 Vilhelm Moberg skrev den 14 december 1965 en debattartikel i Dagens Nyheter med rubriken ”Sverige – en demokratur?” I artikeln definierar han ordet (som han själv inte är upphovsman till) så här: ”I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps.”

Från Merit Wagers blogg:

”Ju likgiltigare ett folk förhåller sig inför sina egna angelägenheter, desto lättare blir det ett offer för diktaturen” Läs hela artikeln




Möt Pär Ström.  

 En saga om åsiktsfrihet i landet som kommit längst

Pär Ström ”Sverige är ett land med lågt tak i debatten”
(12 min)
 
Pär Ström drog sig ur genusdebatten som han deltagit i under fem år. Det han upplevde som en strid ström av oschyssta påhopp från etablerade debattörer fick honom att tystna.
Nu är han dock tillbaka i debatten men på ett lite oväntat sätt. Boken "Perukklubben" som släpps i dag är på ytan en saga om djur, men den som läser kan ganska snabbt se vilket budskap Pär Ström vill få fram: Att Sverige är ett land med lågt i tak i debatten. Pär Ström, debattör och författare kommer till Studio Ett. ”Sveriges Radio 17 augusti


Siewert Öholm, debattör och f.d. TV-profil
“En åsiktskorridor där syret tar slut”
”Debatten är demokratins livsluft, men nu har vi fått en åsiktskorridor där syret tar slut”
Upsala Nya Tidning, 6 aug 2014

Ivar Arpi, ledarskribent på SvD
”Den svenska åsiktskorridoren är en realitet”
”Den svenska åsiktskorridoren är en realitet. Att vara tolerant gäller bara en viss sorts oliktänkande. Det är inte intolerant att störa sverigedemokratiska möten så att ingen kan höra vad som sägs, anser många. Men att störa ett torgmöte med Feministiskt initiativ hade ansetts intolerant. Den så omhuldade svenska toleransen gäller som regel bara dem som befinner sig innanför åsiktskorridorens ramar. Det är vuvuzelatoleransen – där de som befinner sig utanför åsiktskorridoren inte kan förvänta sig någon tolerans, utan tvärtom att tystas ned, eller överröstas av oljud.”
Svenska Dagbladet, 8 juli 2014

Journalist på stor redaktion
”Man måste ta bort jättemycket”
”Jag känner mig tvingad att ta bort i mina reportage. Man måste ta bort jättemycket för att inte trigga vänsteretablissemanget. Tycker man inte exakt som den vänstern så brunmålas man.”
Personen, som är journalist på ”en av Sveriges största nyhetsredaktioner”, vill vara anonym för att han/hon är ”rädd för att utsättas för drev och för att riskera sitt jobb”.
Magasinet Neo #4, 2014

Jonas Thente, DN
”Näthatarna ger uttryck för de bortsorterades röst
Dagens Nyheter, 22 april 2014

SIFO: Ingen kritik i media mot Miljöpartiet
”I fredags presenterade Sifo en undersökning som visade att medier är mer kritiska mot Alliansen än mot oppositionspartierna. Sifo har gått igenom toppnyheterna med politiskt innehåll i sex stora svenska medier och bedömt ifall innehållet är positivt eller negativt vinklat mot något parti. Den lättaste resan får Miljöpartiet som inte får någon kritisk artikel i Sifos undersökning.”
Sveriges Radio, 7 april 2014

Anna Hedenmo, SVT:
”Åsiktskorridoren är för smal”
[Svar på frågan om hon håller med om att åsiktskorridoren är för smal] ”Det gör jag verkligen. [...] De senaste åren har det blivit väldigt ängsligt. Det klistras på etiketter. Väldigt många människor hålls tillbaka i sin debattlusta för att man är rädd att få etiketter klistrade på sig.”
Magasinet Neo, 2 april 2014

Marika Formgren, f.d. ledarskribent
”Sluta med propagandan”
”Viljan att uppfostra folket, strypa den fria debatten och placera obekväma debattörer i giftskåpet är Sveriges största politiska problem, och det allvarligaste hotet mot demokratin. […] Att staten försöker fostra medborgarna till rätt åsikter leder till ett förkrympt och räddhågset klimat där tankefriheten är villkorad, vilket i sin tur leder till mindre kreativitet, problemlösningsförmåga och verkligt nyskapande (till skillnad från den ‘förnyelse’ som politiker tror att de kan åstadkomma genom att maniskt upprepa ordet).”
Axess, Februari 2014

Anna Dahlberg, Expressens ledarsida
”Den hätska debatten göder dumheten”
”Men jag delar oron över den alltmer inkvisitoriska debatten, där ett förfluget ord räcker för att misstänkliggöra en hel text, där markörer är viktigare än argument och avsändaren är viktigare än innehållet. Jaså, en vit heterosexuell man som säger något om underprivilegierade grupper? Håll klaffen! Vad händer i en sådan debatt när kloka människor hukar av rädsla för att bli stämplade? När argument inte prövas förutsättningslöst, utan på förhand sorteras i legitima och icke-legitima? Och när public service ständigt nagelfars utifrån vänsterns mall för det tillåtna? Jag är rädd för att det gör oss kollektivt dummare. Så är det i alla sammanhang där det oreflekterade ja-sägandet blir norm. Den intellektuella prövningen utarmas. Frågor ‘kantrar’ lätt när motargumenten tystnar och debatten inte längre spelar en korrigerande roll.”
Expressens ledare, den 28 december 2013

Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statskunskap
”Åsiktskorridoren är mycket smal”
“Åsiktskorridoren — det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd — är mycket smal i Sverige.”
På hans
blogg, 10 dec 2013

Dick Erixon, bloggare
”Men frågan är om journalister är bättre än näthatarna”
”Det har funnits en diskussion om näthatet, alltså alla nedsättande omdömen som sprids på internet. Men frågan är om journalister är bättre än näthatarna. De är visserligen mer raffinerade, men man kan undra om inte deras hat mot oliktänkande är precis lika starkt. [….] Toleransnivån i svensk debatt är extremt låg och börjar på vissa områden likna Sovjetkommunismens. Den som fäller ett icke godkänt uttalande ska retuscheras bort från samhällsdebatten efter att blivit bespottad, hånad och tillintetgjord. Skillnaden mellan näthatarna i kommentarfälten och redaktionerna som väljer vinkling på ‘nyheterna’ tycks mer ligga i stil och teknik än i hyfs och respekt för oliktänkande.”
Blogginlägg, 20 sep 2013

Alice Teodorescu
”Vi flydde från censur bara för att inse att det som gror här kanske är snäppet värre”
”I ett samhälle där rädslan för att tycka fel – och bli stämplad som avvikande – övervinner viljan att tänka fritt behövs ingen lagstadgad censur, där har ofriheten vunnit på walkover.”
Skånskan, 14 sep 2013

Allt fler ratar vanliga nyhetsmedier
”Sex av tio väljer bort tv-kanalernas nyhetsprogram. Fyra av tio läser ingen morgontidning, varken på papper eller på nätet. Det framgår av mediebarometern från Nordicom vid Göteborgs universitet som presenterades på onsdagen.”
SvD/TT, 12 juni 2013

Erik Hörstadius, journalist
”Ett litet tips till redaktionerna är att lyssna mer på den egna propagandan”
”På journalistutbildningar undervisas ju annars i konsekvensneutralitetens dygder, det vill säga man ska publicera det som är intressant och relevant, utan att snegla på följderna. […] Men på vissa områden går svenska journalister anmärkningsvärt långt från idén om konsekvensneutralitet. Istället blir de statstjänstemän, vänsterpolitiker eller allmänna godhetskonsulter. [….]  Ett litet tips till redaktionerna är att lyssna mer på den egna propagandan. Mångfald är bra! Vädra ut surdegsdofterna från Bromma och Södermalm, och in med verklighetens folk på redaktionerna. Läsarna tål mer verklighet än ni tror.”
Affärsvärlden, 21 maj 2013

Amun Abdullahi, f.d. journalist
”Jag trodde på journalistiken”
”Jag trodde på journalistiken. Jag trodde på Sveriges Radio också. Och jag trodde på mig själv – väldigt mycket. Alla tre krossades samtidigt.”
Amun Abdullahi, f.d. journalist på Sveriges Radios somaliska redaktion, sagt i Uppdrag granskning, citerad på
svt.se den 14 maj 2013

Elisabet Höglund, journalist
”För det blev jag uthängd och förlöjligad”
[Om hennes kritik av media för deras sätt att skriva om global uppvärmning] ”För det blev jag uthängd och förlöjligad. I den svenska klimatdebatten fick det bara finnas en åsikt. Till slut ville jag inte ta emot mer stryk. Men jag vet att jag hade rätt.”
Aftonbladet, den 6 maj 2013

Sakine Madon, politisk redaktör
”Mer än något annat illustrerade debatten den klyfta som finns mellan journalister och medborgare”
[Om Publicistklubbens debatt 'Gräv 2013']  ”Mer än något annat illustrerade debatten den klyfta som finns mellan journalister och medborgare. Det är ingen tillfällighet att Janne Josefsson är den journalist som toppar förtroendemätningar. Gissningsvis uppfattas han som nyfiken på samhället bortom medieredaktionerna. Han tvekar inte ställa frågor till vare sig en fattig förälder, en makthavare eller en omtyckt debattör. I stället för att avfärda Josefsson som ett ‘gubbslem’, en ’vit kränkt man’, borde övriga journalister stanna upp och fundera: hur kommer det sig att journalister och medier i regel har så lågt förtroende hos allmänheten? Svaret stavas inte Janne Josefsson.”
Norran, 17 april 2013

Elisabet Höglund, journalist
”I dag däremot härskar tystnadens konformism”
” ‘Tystnadens konformism’ var ett uttryck som myntades av Olof Palme när de borgerliga vann valet 1976. Med borgerlig hegemoni och politikens sammansmältning med den ekonomiska makten skulle tystnaden lägra sig över Sverige. Den gången blev det inte så. I dag däremot härskar tystnadens konformism. Arbetstagare vågar till exempel inte öppet kritisera sina chefer eller arbetsplatser av rädsla för att få sparken. Men det verkligt allvarliga är att tystnadens konformism även har lagt sig som en våt filt över det politiska livet, kulturlivet, medier och dagspress, trots att den främsta uppgiften för dessa institutioner är att hålla tystnaden borta, hålla samhällsdebatten vid liv och på alla sätt boosta yttrandefriheten.”
Aftonbladet, 8 april 2013

Marcus Birro
”Till slut råder det åsiktsdiktatur i Sverige”
”Jag har ibland tagit i en del av frågorna jag listar ovan och jag kan skriva under på att toleransen inte sträcker sig särskilt långt när det kommer till åsikter som går på tvärs med den härskande tyckarelitens. Det har fått till följd att även jag, som kanske borde vara stryktålig, i stället väljer att inte skriva, inte berätta, inte vittna, inte vara frimodig i en del av det jag känner och står för. Eftersom jag vet att gaphalsarna på andra sidan, som gärna dessutom applåderar sig själva och varandra och berömmer sig själva och varandra för att vara förståndiga, vidsynta och toleranta, jag vet att de kommer ägna många dygn åt att jaga mig. De jagar inte mina tankar, känslor eller ens åsikter. De jagar mig. Det är jag, inte det jag tycker, som ska ha stryk. [....] Till slut råder det åsiktsdiktatur i Sverige.”
Expressen, 3 april 2013

Robert Gustavsson, komiker
”Sverige lider av PK-fascism”
“Om du inte gör rätt eller har rätt åsikter blir du utsatt för pk-mobben. […] Det hämmar kultur, litteratur, musik och näringsliv. Det hämmar människor över huvud taget.”
I en
artikel i Aftonbladet den 2 april 2013

Bengt Ohlsson, författare
”Snipiga felfinnare”

”De lever på rädsla, och ger sig inte förrän du blivit så rädd för att göra fel att du sitter stel som en fiskpinne och kniper ihop läpparna och tänker att det är bäst att låta någon annan bestämma samtalsämnena för om jag gör det blir det bara fel. Kanske räcker det om jag flinar instämmande på de förhoppningsvis rätta ställena?”
Krönika i DN den 29 mars 2013 (nu bakom betalvägg)

Janne Josefsson, SVT
”Vi har en djävla makt men vi utesluter vanligt folks tyckande”
”Men vad det handlar om då, det vill säga föraktet för media, för journalistkåren. Vi ser oss som demokratins banérförare. Folket ser oss tvärt emot. Och det är det jag menar då, när man ser det här mediaklimatet idag, där föraktet för debatt, föraktet för demokrati, folkföraktet, det är ju det jag ser. […] Det förs en diskussion ute på gator och torg och arbetsplatser, och så förs det en diskussion, den fina diskussionen, […] och ju mer det gapet vidgar sig desto större kommer kraschen att bli. […] Vi har ju för fan ockuperat media. Vi har en djävla makt men vi utesluter vanligt folks tyckande.”
Från Publicistklubbens möte ‘Gräv 2013’ den 8 mars 2013, Kristianstadsbladets
ljudupptagning

Nima Dervish, f.d. journalist
”Sverige är inte ett land att vara journalist i”
Jag inser med all önskvärd tydlighet att jag slösar energi och tid. Så jag struntar i detta nu och avsäger mig journalisttiteln. Sverige är inte ett land att vara journalist i. (Sedan 2009-10 har jag inte känt att jag har kunnat skriva fritt och som jag velat.) Jag avsäger mig också Sverige. […] Jag vill inte vara landsman med en befolkning vars majoritet (eller tillräckligt stora minoritet) är fega och helt enkelt inte inser sitt eget bästa. Jag vill inte bo i ett land vars politiker, media och organisationer jag allt oftare har börjat känna ofrivillig förakt för.
Inlägg på sin blogg Nordic Dervish, den 3 mars 2013

Marika Formgren, ledarskribent
”Inom vissa ämnesområden råder total konsensus om vilken åsikt som är den ‘rätta’ ”
”Inom vissa ämnesområden råder total konsensus om vilken åsikt som är den ‘rätta’, och när någon uttrycker en avvikande åsikt leder det inte till debatt utan till att avvikaren ska mobbas till tystnad. [...] Problemet är att när någon uttrycker en avvikande åsikt inom ett konsensusområde – som också brukar kallas ’det politiskt korrekta’ – så hörs sällan någon saklig kritik. I stället sätter mobben igång att frysa ut och håna.”
Ledare i Smålandsposten, den 9 nov 2012

Sakine Madon och Fredrik Krohnman
”Journalister [...] sparkar nedåt och hyser förakt mot den som saknar plattform”
”Vi som skriver den här texten är sannerligen inga änglar själva. Men när journalister, i sina försök att övertyga varandra om sin egen förträffliga tolerans, sparkar nedåt och hyser förakt mot den som saknar plattform är det kanske inte så konstigt att nätets kommentarsfält fylls av frustrerat hat.”
Expressen, 1 nov 2012

SOM-undersökningen
Journalister har lägst trovärdighet

”Journalister hamnar allra längst ner på listan när svenska folket får klassa sitt förtroende för olika yrkesgrupper, enligt den senaste nätbaserade SOM-undersökningen som presenterades i dag.”
Journalisten, den 8 mars 2012

Janne Josefsson, SVT
”Det här är översitteri, det är ett folkförakt”
(Om att media tystar ned vissa frågor)
Sagt den 2 sep 2011 i
SVT Debatt (hittar inte detta inlägg på Youtube, bloggens anm.)

Evelyn Beatrice Hall (Voltaire)
”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it”
Evelyn Beatrice Hall, 1868-1919, brittisk biografiförfattare


Hon är främst känd för sin biografi över Voltaire, TheFriends of Voltaire, som kom ut 1906. Hon skrev frasen, som ofta felaktigt tros vara formulerad av Voltaire, "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det." ("I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.") som en sammanfattning av Voltaires uppfattning.

Voltaire-citat:


Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt. 



Per Ström:
- Feminismen, en Religiös Sekt som inte får ifrågasättas.
- En fackförening för kvinnor.
- Sverige förlorar sin åsiktsfrihet



1 kommentar:

  1. Det tycks mig som om åsiktsväktarna sällan är äldre än trettio år. Eftersom man förhoppningsvis blir klokare med åren borde alla som uttalar sig ange sin ålder, så man vet om de är något att bry sig om eller ej.
    64-

    SvaraRadera