lördag 20 juni 2015

Ljungbeck: Öppet brev till Aftonbladets Jan Helin om Mehmet Kaplan bl.a.



Mehmet Kaplan:
– Jag tror inte jag förändras, mitt driv handlar om att det här landet ska bli ännu bättre och ännu mer fantastiskt. Målet är att Sverige ska vara ett land där människor inkluderas, även de som hatar och hotar. Hela artikeln

  
Olle Ljungbeck:Öppet brev till Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

 Bildresultat för Jan Helin

Den 19 juni hade Aftonbladet ett snyftreportage om bostadsministern Mehmet Kaplan. Det var ett uselt reportage om en av Sveriges makthavare.

Självklart håller jag med om att hat och invektiv inte hör hemma i de här sammanhangen.
Men ditt snyftreportage är inte ett dugg bättre eftersom Du utelämnar alla de frågor som bör ställas till en av våra makthavare, därtill utövare av islam. En religion som den seende och hörande inte kan placera på människokärlekens hedersplats.

I den senare egenskapen har han som minister skyldighet att värna inte minst invandrarkvinnornas rätt till ett eget liv och frihet från religiöst liksom manligt förtryck. Enligt uppgift går han varje vecka till fredagsbönen. Han kan då inte undgå att se ojämlikheten och förtrycket som råder i moskeerna. Där kvinnorna alltid intar en underordnad roll. Men hans tystnad är total.

Nyligen har ett antal invandrarkvinnor vädjat om hjälp mot islamistiskt förtryck i förorterna till våra städer som t ex Husby, Akalla, Tensta etc. Men samma förtryck finner vi i Södertälje, Stockholm, Malmö, Göteborg etc.

I sin egenskap av minister förutsätter jag att Mehmet Kaplan ställer upp på och stöder de värderingar som vi lagstiftat om och de som majoriteten av de svenska medborgarna anser vara grundläggande för vårt folk. En av hörnpelarna i dessa är jämlikhet mellan könen!

Därför hade det varit din skyldighet att pressa Kaplan på hans åsikter och skyldighet vad gäller att värna dessa fri- och rättigheter. Inte minst när det gäller invandrarkvinnorna.
Vad gör han t ex för att få bort kvinnoförnedringen i moskeerna?

Varför går han inte ut och talar för rätten till eget liv för alla de invandrarkvinnor, som nu lever under extremt förtryck från kulturellt och religiöst håll inom islam? Varför står han inte upp för att flickor såväl som pojkar skall ha samma rättigheter som de svenska motsvarigheterna har?

Eftersom Du nu sannolikt vill hävda att jag tar upp Kaplan som exempel, har att göra med rasism och främlingsfientlighet kan jag upplysa dig om att så är inte fallet.

Två gånger har jag blivit förhörd av Säpo därför att jag gick hårt åt Göran Persson och en fd EU-minister. De fick visserligen ta tillbaka att min kritik innebar brott mot åsikts- och yttrandefriheten. De försvarade sig i stället med att de vill förhindra att jag överskred gränsen för försvarbar kritik!

Trots detta var Göran Persson vid sin avgång inte sämre än att jag fick ett tackbrev för visat intresse för politken.

Du hade för länge sedan en företrädare som ansåg det vara en journalists främsta uppgift att kritisera och bevaka makten.

Du och dina kollegor gör tvärt om ni slickar den i röven.

Varför agerar Du inte fortsättningsvis mot kvinnoförtrycket. Är Du en trött gammal man som för länge sedan borde lämnat över till en verklig journalist. Nej Helin jag förstå så väl vad som håller dig kvar. För hur mycket eller hur lite är vissa människor beredda att ge avkall på allt vad hederlighet heter? I ditt fall kostar det 7 miljoner för dina arbetsgivare. Då får allt vad hederlighet beträffande din skyldighet att stå på de svagas sida vika.

I stället faller Du undan för en billig opportunism som inte vill se dem som verkligen lider.

Jag kan ge dig ett nytt uppdrag ifall Du plötsligt skulle inse ditt ansvar som tidningsansvarig. Jag har i mer än ett års tid kämpat mot Riksåklagaren, olika åklagarkamrar, polisen, kommunal- och skolmyndigheter för att beivra kvinnlig omskärelse av invandrarflickor då brotten utförts i Sverige. Jag har emellertid förlorat. Efter att ha tagit del av alla undanflykter från nämnda myndigheter om att de inget kunde göra har jag till slut fått svaret. Beskedet blev att de inte tänkte ingripa eftersom det kunde bli "irritation" och problem i de kretsar som försvarar dessa omänskliga ingrepp.

Jag sänder dig även en artikel som handlar om tiggeriet vilken i motsats till dina redaktörers skriverier visar respekt för läsarna genom att ge en intellektuell beskrivning av denna problematik.

Jag behöver väl inte tala om för dig att den journalistik Aftonbladet står för är ett hån mot läsarna och fullständigt respektlös i sin brist på mognad, begåvning och hederlighet. Du
tar säkert denna kritik och mer än så utan att skämmas, så länge Du tjänar sju miljoner om året.

Till slut ett råd. Skicka ut dina ledarskribenter till verkligheten. Hur många stolsitsar har de nött sönder hittills?

Olle Ljungbeck, 805 91 Gävle

Jan Helin tjänar sju miljoner – men vägrar svara på frågor



4 kommentarer:

  1. Sluta köp Aftonhoran!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa sk journalister är manliga horor som säljer sig till högstbjudande.
      FY Fan vad jag föraktar dem och köper absolut inte tidningar där de medverkar.
      HEIMA

      Radera
  2. Varifrån kommer pengarna.
    Köp inte den tidningen utan läs på nätet. Det är gratis.
    Jag tror det är mycket gamla personer - över
    75 år som köper blaskan.
    Fy farao för dessa falska sk journalister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att kolla när man är i bla sin butik vem som köper PK medias alster. Det är betydligt fler än personer över 75. Jag personligen har inte köpt en PKtidning sen tidigt 2010. Jag har nätet och Nya Tider. Detta räcker anser jag.

      Radera