söndag 29 maj 2016

Mors Dag - Fira Mor med en brakmiddag.



Mor, Iilla mor, vem är väl som du?
Ingen i hela väriden.
 
Mors dag är en fin dag. Fira mamma med en brakmiddag. Det är hon värd.



När den eminente skådespelaren JK Simmons fick en Oscar förra året för sin insats i den fantastiska filmen Whiplash höll han tidernas bästa tacktal. Han sa bara: "Ring din mamma. Om du har tur nog att ha en förälder eller två i livet på den här planeten - ring. Sms:a inte. Mejla inte. Ring. Säg att du älskar dem, tacka dem och lyssna så länge de orkar prata med dig."

Jag tycker det är något av det finaste jag hört, och i det storslagna sammanhanget sen … Vi är helt enkelt för dåliga på att uppskatta vad våra föräldrar har gjort för oss. Och inte minst våra mammor. Är man själv mamma borde man ju inse vilket tungt lass hon har dragit. Mammor borde få medalj varje dag.

Och just därför ska du bjuda henne på middag på mors dag. Som tack och bevis på att du bryr dig om henne.

Jag har satt ihop ett förslag på några rätter som skulle kunna passa. Men det finaste du kan göra är förstås att tänka ut vad din mamma egentligen gillar. Vet du vilken hennes älsklingsrätt är? Tänk efter och laga den så gott du förmår. Hur många gånger har inte hon lagat din favoriträtt?

I det här fallet är det verkligen ansträngningen som räknas. Inte hur perfekt maten blir. Mammor fattar sånt. Mammor uppskattar uppskattning.
Sätt henne på piedestal för en dag. Hon får inte hjälpa till. Absolut inte diska. Hon ska bara sitta där och ta emot din gudinnebehandling och förhoppningsvis njuta av att bli serverad god mat som någon annan har lagat.

Jag satsar på en lite lättare vårbetonad meny som passar både i säsong och min mammas smak. Men det viktigaste är som sagt var inte vad som ligger på tallriken. Det viktigaste är att visa att du bryr dig.
Om inte annat - ring mamma. Ta del av recepten


Fattar jag ingenting?

Under ett besök nyligen i Brasilien fick jag tillfälle att för en liten grupp ur landets befolkning beskriva min min förundran över situationen i Sverige. Jag sa att jag egentligen inte fattar det här med att Sverige ska vara en humanitär stormakt. Ej heller begriper jag varför Sverige prompt ska ta emot så många migranter. Varför politikerna beslutat att Sverige ska vara multikulturellt är också en intellektuell stötesten för mig. Hur vår statsminister oupphörligen, trots att problemen med invandringen blir alltmer uppenbara, kan förmå sig att hävda att migrationen är en bra affär för Sverige går över min horisont. Varför det är så angeläget att Sverige ska väljas in i FNs säkerhetsråd att UD inte verkar syssla med annat än att lobba för vår kandidatur – och i det syftet förödmjukar oss genom att fjäska för skurkstaten Zimbabwe – är mer än min hjärna kan greppa.  Läs Det goda samhället

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar