torsdag 8 september 2016

Eliten varnas för "högerpopulister" av tidigare EU-pamp. Sverige som varumärke och utrikespolitik som markndsföring.



Gillar du att virka?  Personlig skyddsutrustning enligt EU 2016/425
 Nya regler för detta har dessa bestämt. Läs mer.

Etablissemangets eliter får en varning – Populismen måste bemötas.
En av pamparna i ”etablissemangets eliter” – uttrycket är hans eget även om han inte betecknar sig själv på det viset – är Javier Solana, tidigare generalsekreterare i Nato och utrikespolitisk talesman i EU. I Dagens Nyheter framför han allvarsord till sina kollegor och varnar dem för att ta lätt på vad västvärldens ”högerpopulister” kan ställa till med.

,,,,, Globaliseringen har lett till tre saker, hävdar Solana. 

För det första har miljontals fattiga människor i tredje världen blivit rikare, vilket lett till att ”ojämlikheten mellan länderna har ovedersägligen minskat i betydande grad”. 

För det andra har de rika i de rika länderna blivit rikare. 

För det tredje har vanliga människor i de rika länderna knappast fått det bättre utan hotas i ökande utsträckning hotas av arbetslöshet och utanförskap. Då är det ”bäddat för en revolt mot etablissemanget”.

Därför uppmanar Solana sina kollegor i etablissemangets eliter att vidta skarpa åtgärder, för ”Det otänkbara kan ske. Populisterna kan vinna. Det är hög tid för de nationella ledarna att visa att de vet vad som pågår.” Man anar att Lövfen, Kinberg Batra, Lööf och Busch ivrigt läser detta till morgonkaffet för att veta vad de ska göra. 

Här är några av Solanas lösningar. Etablissemangets eliter måste:
  • ta ”djärva initiativ mot ojämlikhet”
  • ”arbeta ut system som garanterar att medborgarna får det bättre på lång sikt i en globaliserad värld”
  • visa ”kreativitet och förmåga att lösa problem”
  • ”samarbeta om att förbättra det globala styret”
Läs mer på Det goda samhället och DN

Att sälja ett land
Sverige som varumärke och utrikespolitik som marknadsföring

När ett land betraktas som ett företag, som ska marknadsföras globalt, förskjuts idén om vad en stat är till för och vad det innebär att vara medborgare. Torbjörn Elensky reflekterar över varumärket Sverige och demokratins villkor i en tid av tilltagande politiskt PR-tänkande.

Här några citat från artikeln

“Vi har visserligen ingen hård makt längre, men få länder satsar så mycket och så framgångsrikt på sin egen mjuka makt som vårt – nu senast genom invalet i FN:s säkerhetsråd.”

“Det förekommer i dag en stark betoning av symboliska gester, och olika slags fraser och begrepp, som i hög grad hör hemma i PR-världens syn på marknadsföring snarare än i traditionell utrikespolitik.”

“Hur ser man på sig själv när man betraktar sig som världens avantgarde? Det märkliga är att glappet tycks så ovanligt stort mellan den projicerade svenska självbilden och de verkliga förhållandena.”

“Det inställsamma beteendet mot diverse hel- och halvdiktatorer, hymlandet inför vissa staters brott mot sina egna undersåtar och panikreträtten då Saudiarabien på allvar hotade svenska intressen efter att utrikesminister Wallström kritiserat landets lagstiftning, verkar redan glömda.”

Hur mycket lojalitet krävs och förväntas i det svenska varumärkesbyggandet? När ett land betraktas som ett företag, vars varumärke ska marknadsföras globalt, förskjuts idén om vad vi ska ha en stat till och vad det innebär att vara medborgare. Inte så mycket, kanske inte ens märkbart. Åtminstone inte till en början. Men det är likväl en rörelse som det gäller att vara uppmärksam på i tid.

Vem är jag som varumärke? Och vad förväntas av mig som medborgare (delägare?) i en framgångsrikt marknadsförd nation? Det är grundfrågor för att förstå samtidens utrikespolitiska ställningstaganden, men också för att över huvud taget förstå demokratins villkor. Läs mer på Kvartal och Soldatmamma

Muslimsk våldtäkt av Sverige – statsministrar sedan 1975 har sålt ut Sverige

Den här svenske mannan har inte fått det bättre i mångkulturens och globaliseringens tidevarv.

Tack Sverige
Jag är en korkad, sönderslagen (av 8-10 Somalier), hjälpsam, ej rasistisk, go jävla ”gubbe” på 47 år.
Jag ville bara hjälpa en person som höll på att dödas på Drottningtorget i Gbg för 5 år sedan. Jag minns inget av mordförsöket, utan det är vittnen som berättat. Samhället och vår underbara polis har inte hjälpt mig ett skit.

Jag vill minnas att jag hade stannat och köpt med mig en burgare i farten mot mitt tåg. Det skulle jag aldrig ha gjort. Försäkringskassans svar till mig var följande,…..Du kan inte räkna med någon hjälp från oss, pga att du har stannat och köpt en hamburgare.

Du har avvikit från din hemfärd, när du köpte din hamburgare, som du tog med dig i farten. Vår försäkring…TILL och FRÅN jobbet…, räknas INTE. Som tur tyckte försäkringsbolaget IF att detta var för JÄVLIGT…. .

De har betalat för mina 12 nya tänder (250 000:-), 2 diskbråck, käken av på 3 tänder (käkarna sattes fast i 7 månader), detta ledde till flera infektioner och senare nya operationer. Jag har en sned näsa, massa ärr i hela ansiktet och är fortfarande sjukskriven efter 400 operationer och behandlingar.

Lider av posttraumatisk stress, panikångestattacker och har inte så mycket självförtroende kvar. Bor hos min mamma för att jag ej klarar av att bo själv. Jag glömde nämna att de trevliga killarna avslutade med att sätta en kniv i halsen/hakan på mig när jag låg avsvimmad.

Vaknade på Sahlgrenska efter några timmar. Har ingen aning hur jag kommit dit.
TACK SVERIGE !!!!.

PS. För 10-20 år sedan var jag stolt att vara en svensk medborgare,,,,,, nu SKÄMS jag. Tråkigt men sant… . Tack för ordet, Rikard. Asylkaos

Det är skillnad på folk och folk

En invandrarfamilj kan få 32.800 kronor per månad i bidrag enligt siffror från riksdagens utredningstjänst

32.800 kronor i reda pengar. Så mycket kan en nyanländ invandrarfamilj få i bidrag enligt en färsk utredning från riksdagens utredningstjänst, skriver Dagens Industri.

Förlorar på att jobba

DI konstaterar i sin artikel att bidragen är så höga att invandrarna i många fall till och med förlorar pengar på att jobba. Om den ena av föräldrarna tar ett jobb där lönen är 18.000 kronor i månaden får familjen 200 kronor mindre i månaden att leva av eftersom bidragen som dras in är högre än lönen.
Systemet är alltså upplagt på ett sådant sätt att invandrare uppmanas att gå på bidrag istället för att jobba. Att föda många barn blir dessutom ett mer effektivt sätt att, via bidrag, öka inkomsten på än att försöka försörja sig själv. Hela artikeln på Fria Tider

Till : Christel Beckdahl, diakon i Svenska kyrkan i Helsingborg
Från. Sandor Herold
2016-09-07

En invandrarfamilj med fyra barn kan tydligen få upp till 32 800 kr ut i månaden i olika bidrag. Men du tycker säkerligen att de ändå skall kunna få lite mer pengar så de kan åka på nöjesresor.

Vilken verklighet lever du och kyrkans män i?

Ta dig nu tid och läs vad som står i rapporten från riksdagen här nedan och ta dig sedan en funderare på varför det inte är lönt för somliga att arbeta. Orsaken är långt ifrån alltid att de är utestängda och diskriminerade från arbetsmarknaden av olika orsaker, som t ex utländsk härkomst med konstigt namn.

Sandor Herold, Malmö

Läs tidigare artikel av diakonen Christel Beckdah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar