söndag 18 september 2016

Olle Ljungbeck: Anmälan - Justitieombudsmannen (JO).



Jag anmäler härmed rikspolischefen och andra regionala polischefer i områden som utsatts för grov förstörelse,  upplopp och hot mot poliser.

Jag gör detta därför att det bl a blivit legio att inte gripa förbrytarna. Natten till söndagen den 18 september 2016 utsattes poliser i bl a Örebro för så grov brottslighet att det endast är tur att ingen  av dem dödades.

Det är oförsvarligt att polisen tvingas agera med så otillräckliga resurser när brottsligheten är så grov att det är ett rent under att ingen dödas. Jag anser det också oförsvarligt att inte brottslingarna grips och lagförs.

Örebrofallet är inget engångsfall utan samma undfallenhet från myndigheternas sida har nu blivit regel. Ingen som något så när följt och följer samhällsutvecklingen kan und-å att konstatera att lagarna tillämpas olika på svensk medborgare och invandrare som nu i Örebro. Jag anser med andra ord att när invandrare är inblandade gäller inte längre likhet inför lagen. Om det är av rädsla för att brottsligheten skall accelerera eller politikerna medvetet vill driva en undfallanhets- och eftergivenhetspolitik låter jag vara osagt. Men sättet att hantera grov brottslighet så eftergivet strider självklart mot svensk lagstiftning.

Jag kräver att JO granskar såväl de risker polismännen utsätts för på grund av uselt stöd såväl vad gäller bemanning som brist på adekvat utrustning som underlättar att brottslingarna kan neutraliseras, gripas och lagföras.

Men jag kräver också att JO undersöker varför det blivit regel att anläggare av bil- och byggnadsbränder liksom våldtäkts- och andra grova förbrytare mot medborgarna inte grips utan i mycket stor utsträckning går fria trots avskyvärda brott. Jag vill att JO granskar om det finns en skillnad i synen på om vederbörande brottsling är etnisk svensk eller invandrare. 

Utvecklingen av brottslighet som har sin grund i massinvandringen bör också tydliggöras och inte som nu medvetet döljas för att förhindra att medborgarna får kännedom om dem. Oavsett om detta leder till invandrarfientlighet eller ej är det ett demokratiskt krav att sanningen bibringas medborgarna.

Olle Ljungbeck, Hanåsvägen 110, 80591 Gävle

Läs:

Dödshotades av barn med pistol påkyrkogården

Du ska dö”. En kille på 12 - 13 år drar fram en pistol och pressar pipan mot 74-årige Kjells panna. Aldrig har han känt sig så förnedrad. Utom möjligen när han läste polisens motivering att lägga ner utredningen. Sydsvenskan

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar